Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers Ya Allah seberapa banyak susu yang aku perolehi hari ini , penuhilah dengan rahmatMu dan keberkatan di sisiMu. Semoga dengan keberkatanMu, susu yang sedikit menjadi banyak dan kenyang buat anakku Lilypie First Birthday tickers

Be My Followers

Sunday, April 24, 2011

Sape dah buat pap smear angkat jari???..

Hehehe..penting tau buat ibu2 sekalian yg mementingkan penjagaan bawah tu..utk nak make sure xde apa2 sprti sel2 barah kt bwh tu, baik la korg buat ujian pap smear..dh buat tu, lega la skit....org dah buat haritu..sakit yg amat, sebab xbersedia uolz..sape2 nk pergi buat ujian ni, kena rehat2, tenangkan2 diri..k

INI ADA INFO TENTANG UJIAN PAP SMEAR

Siapakah mereka yang paling berisiko tinggi?

Semua wanita yang pernah melakukan seks adalah berisiko untuk dijangkiti kuman pada pangkal rahim. Tetapi yang paling berisiko tinggi dan digalakkan supaya melakukan pap smear dengan segera ialah:

* Wanita berusia muda yang sudah terdedah dengan hubungan seks.
* Mereka yang kerap bertukar pasangan.
* Mereka yang tidak menjaga kebersihan faraj sehingga mudah dijangkiti sebarang kuman.

Berapa kali ujian diperlukan?

Syor daripada kementerian kesihatan malaysia menggalakkan supaya wanita yang pernah melakukan seks menjalani ujian pap smear sekurang-kurangnya setahun sekali. Once dah buat ujian pap smear, negatif, tahun berikutnya kena buat skali lg..if negatif juga,baru la confirm xde apa2..apa2 pun, disarankan buatla ujian ni,ye. Wanita yang sering melakukan hubungan seks khususnya para isteri, disarankan 1 atau 2 tahun sekali. Mereka yang melebihi usia 40 tahun disyorkan setahun sekali.

Ujian pap smear tidak akan dilakukan dalam jarak waktu yang kerap kerana kadar pengesanan tidak ketara. Malah hasil ujian juga tidak akan dapat memberikan jawapan yang tepat.

Disyorkan, pada peringkat awal (pertama) melakukan seks, terus melakukan ujian pap smear kerana dikhuatiri pasangan telah dijangkiti kuman atau virus.Dalam masa 2 atau 3 hari ujian, keputusan sama ada pesakit dijangkiti atau tidak kuman virus papiloma akan dapat dikesan. Virus papiloma atau dipanggil juga virus ketuat adalah penyebab utama pro kanser. Jika virus ini sudah mencapai 80%, pesakit berisiko tinggi untuk mendapat kanser pangkal rahim.

Tidak ada had umur tertentu bagi pengidap kanser pangkal rahim. Gadis yang sudah aktif dalam hubungan seksual dan baru berusia 16 tahun mungkin boleh mengidapnya.

2 comments:

  1. ape pakaian pakai buat pap smear?

    ReplyDelete
  2. pakaian? hurmm, pakai bjuu mcm bese..tp klau ada kain/ skirt lg senang nk buka pe yg patut,ehe..just tenang n ready for it :)

    ReplyDelete